Veel gestelde vragen
Tijdens onze trajecten worden verschillende vragen gesteld. Hieronder een verzameling van de meest gestelde vragen
-
Bouw
-
Hoe weten de OpToppers of ons gebouw opgetopt kan worden?
Voordat wij een presentatie geven zal onze constructeur en oordeel geven over het gebouw. Wij richten ons op betonbouw. In deze constructies is veelal een overschot aan belastbaarheid ingecalculeerd. Één etage optoppen is dan vaak mogelijk.
-
Hoe waarborgt de Optoppers de constructieve veiligheid?
Het constructiebureau bestudeerd het gebouw en maakt voor het project een constructief plan. De gemeente constructeur controleert dit en geeft zijn toestemming als dit naar tevredenheid is opgesteld.
De constructeur en gemeente inspecteur hebben daarnaast de verplichting om toe te zien of de tekeningen ook op de bouwplaats nauwkeurig uitgewerkt worden.
-
Hoe wordt ervoor gezorgd dat eventuele gevolgschade wordt herkent en hersteld?
Vooraf wordt er een inventarisatie in elke woning gemaakt. Daar worden ook foto’s van de bestaande situatie gemaakt. De constructeur kijkt mee naar de staat van de woningen. Mocht er bij de werkzaamheden een schade ontstaan, dan zal de aannemer de schade herstellen.
-
Hoe lang duurt de overlast van de bouw?
Er wordt 1 maand voor het plaatsen van de optopping op het dak voorbereid. De bouwvakkers hebben een eigen toegang naar het dak en hoeven daarom niet de bestaande entree te gebruiken. De geluidsoverlast zal minimaal zijn en plaatsvinden op doordeweekse dagen op normale werktijden.
Het plaatsen van de optopping duurt een maand. Dit is de maand dat er de meeste overlast is. Ook dit gebeurt doordeweeks en op normale werktijden.
Na het plaatsen van de optopping duurt de afwerking nog eens 2 maanden.
In totaal zal de bouw 5 maanden duren. Waarvan de tweede maand meer overlast ervaren kan worden, omdat ons bouwteam het dak voorbereidt op het optoppen.
-
Welke formaat woningen streven jullie te bouwen?
De Optoppers streven ernaar om woningen voor starters te bouwen van rond 70m2. In onze woningmarkt hebben zij het erg lastig, door deze manier van bouwen zijn starters woningen makkelijker te realiseren. Zo bouwen wij allemaal aan een beter Nederland.
-
Wordt er in de woningen gewerkt?
Wij streven ernaar om niet in de woningen te werken. Mocht het technisch niet mogelijk zijn om buiten de woning te blijven zullen wij dit onderbouwen en naar een zo goed mogelijk werkende oplossing zoeken. Dit doen wij in overleg met de bewoners.
-
Wordt de bestaande lift doorgetrokken?
Als de lift in een goede staat is, dan blijft de lift behouden. Wij trekken het trappenhuis één verdieping door naar boven. De nieuwe bewoners gaan met de lift naar boven en lopen de laatste verdieping naar hun woning.
-
Hoe wordt omgegaan met de standleidingen?
Wij streven ernaar om een nieuwe eigen standleiding naar boven te brengen. Dit onderzoeken wij met de architect. Mocht het niet mogelijk zijn dan zullen wij de bestaande standleidingen doortrekken naar boven.
-
Hoeveel jaren zullen deze woningen meegaan?
De woningen worden volgens de geldende NEN normen gebouwd. Dit houdt in dat de woningen minimaal een levensduur van 50 jaar hebben.
-
Van welke materialen maken jullie gebruik?
De woningen worden gemaakt van uitsluitend kwalitatief goede materialen die voor de toekomst onderhoudsvriendelijk zijn. In samenspraak met de architect en gemeente zullen we de materiaalkeuze maken.
-
-
Juridisch
-
Wordt er een overeenkomst opgesteld tussen de Optoppers en de VvE?
Ja, zodra de juiste aantallen zijn behaald bij de stemming zullen wij een contract laten opstellen met de gemaakte afspraken.
-
Wie maakt de documenten rondom de bouw en vergunningen in orde?
Het document wordt opgesteld door de jurist van de Optoppers. Dit gaat in overleg met de Vve beheerder en het Vve bestuur.
-
Mag de Vve zelf een jurist inschakelen om de contracten nader te bestuderen?
Wij adviseren dit zeker te doen. Wij streven ernaar om tot een document te komen waarin alle afspraken naar tevredenheid van alle partijen op papier kan worden gezet.
-
Hoeveel procent moet voor stemmen in de ALV?
80% van de leden dienen voor de verkoop van het dak te stemmen.
-
Hoe waarschijnlijk geeft de hypotheekverstrekker toestemming?
De woning wordt door de renovatie verbeterd. Het achterstallige onderhoud wordt door de verkoop uitgevoerd. Vaak kan er ook nog verduurzaamt worden. De woningen stijgen hierdoor in waarde. De ervaring leert dat een hypotheekverstrekker graag om die reden toestemming geeft voor de verkoop van het dak, voor de geldverstrekker heeft die allerlei voordelen om toestemming te geven.
-
Gaan de nieuwe leden ook een VvE bijdrage betalen?
Ja, De nieuwe leden gaan een evenredig deel betalen.
-
Betalen nieuwe leden ook mee aan leningen van de Vve?
Mocht de VvE geld lenen om het overige onderhoud of verduurzamen niet volledig kunnen betalen vanuit de aanbieding van de Optoppers dan dient de VvE deze fondsen zelf te organiseren. Mocht er hiervoor geld geleend worden dan gaan de nieuwe leden niet meebetalen aan het terugbetalen van deze lening.
-
Kunnen er ook uitzonderingen gemaakt worden in bestaande VvE regelementen en bijdrage?
Ja, in uitzonderlijke gevallen kan er een uitzondering van de reglementen. Denk hierbij om bijvoorbeeld blokverwarming. Mochten de nieuwe woningen niet op de bestaande blokverwarming aangesloten kunnen worden en zelfvoorzienend dienen te zijn, dan betalen de nieuwe eigenaren niet mee aan de bestaande blokverwarming.
Elk afwijkend punt moet vooraf helder zijn en in goed overleg worden afgestemd.
-
-
Na de bouw
-
Als oude bovenste verdieping, hoor ik dan de voetstappen van mijn nieuwe bovenburen?
Er wordt een scheiding aangebracht tussen het bestaande dak en de nieuwe woningen. Ook zal er voldoende isolatie aangebracht worden om ervoor te zorgen dat u geen last heeft van uw nieuwe buren.
-
Aan wie worden de nieuwe woningen verkocht?
De woningen worden op de vrije markt verkocht of verhuurd.
-
-
Proces
-
Hoe kan ik een aanvraag plaatsen bij de Optoppers?
Dit kan via ons contactformulier die u via deze link kunt vinden. U kunt ook direct mailen naar Hesly@deoptoppers.nl
-
Hoe weten wij of optoppen bij ons gebouw mogelijk is?
In de aanvraag vragen wij de gegevens van het gebouw. Aan de hand van deze gegevens doen wij een vooronderzoek. Bij een positieve uitslag zullen wij een voorstel doen tot de aankoop van het dak. Op dat moment kan de VvE een ledenvergadering houden om de leden in te lichten.
-
Kunnen De OpToppers een presentatie geven bij de VvE vergadering?
Zodra wij een aanbieding gedaan hebben en een positieve reactie van het bestuur en de beheerder ontvangen dan zullen wij bij de ALV een presentatie geven voor de leden. Wij zullen een artist impression tonen van een beeld zoals het gebouw er na de transformatie uit kan komen te zien.
Wij zullen vragen beantwoorden van de leden en uitleg geven over onze werkwijze. Er komt ook iemand van het bouwbedrijf om te laten zien hoe er gebouwd wordt. Zij zullen de bouwtechnische vragen beantwoorden.
-
Wie draagt verantwoordelijkheid voor de bijkomende risico’s tijdens het voortraject en de bouw?
De Optoppers dragen het risico in het vergunningproces, tijdens de bouw en de verkoop van de woningen. De VvE krijgt voor de bouw het afgesproken bedrag overgemaakt.
-
Wanneer wordt de vergunning aangevraagd?
Als er 80% van de leden hun zegen hebben gegeven voor de verkoop van het dak wordt er een contract opgesteld. Als dit getekend is zullen de Optoppers een vooroverleg inplannen met de gemeente. Als dit is afgerond zullen de Optoppers binnen 12 weken de definitieve aanvraag doen. Alle tekeningen zijn dan gereed en kunnen ter beoordeling naar de gemeente.
-
Hoe lang na het verkrijgen van de vergunning ontvangt de Vve de betaling?
3 maanden na het verlenen van de vergunning.
-
Hoe lang na het afgeven van de vergunning wordt er begonnen op locatie?
4 maanden na het verkrijgen van de bouwvergunning wordt er op locatie begonnen met de bouw.
-
Na hoeveel maanden na aanvang van de bouw is het afgerond.
Afhankelijk van de aantal vierkante meter, maar een project van 1000m2 kan binnen de 4-6 maanden afgerond zijn.
-
Kunnen de bouw van de Optoppers en de werkzaamheden van het onderhoud of verduurzaamheden paralel lopen?
Door afstemming met het bouwteam kunnen werkzaamheden paralel uitgevoerd worden.
-
Waar hebben andere VvE’s de investering voor gebruikt?
Er zijn verschillende cases waarin VvE hun geld op eigen manier spenderen. Wij adviseren en spreken af dat het achterstallige onderhoud gerenoveerd moet worden. Daardoor wordt het geld van de VvE goed gespendeerd en stijgt de waarde van woningen van de huidige VvE. Andere VvE’s gebruiken het resterende deel om te verduurzamen, waardoor de VvE paraat is voor de toekomst met een verbeterd energielabel. Andere sparen voor toekomstige grotere uitgaven of maandelijkse kosten te verlagen. Verschillende manieren om de investering te besteden.
-
-
Vergunning
-
Wie regelen alle vergunningen voor dit project?
De Optoppers nemen het gehele vergunningsproces voor hun rekeningen. Door jarenlange ervaring en een ervaren team met verschillende disciplines, zoals een architect, jurist, notaris, projectleiders, etc. Door dit ijzersterke team gaan wij samen het gesprek met de gemeente om dit project mogelijk te maken.
-
Wie neemt de kosten voor haar rekening? DeOptoppers of de VvE?
De Optoppers nemen alle kosten voor haar rekeningen in het vergunningsproces. Mocht er uiteindelijk blijken dat het niet mogelijk is, dan nemen De Optoppers het verlies voor haar rekening.
-
Wanneer wordt de vergunning aangevraagd?
Als er 80% van de leden hun zegen hebben gegeven voor de verkoop van het dak wordt er een contract opgesteld. Als dit is zullen de Optoppers een vooroverleg inplannen met de gemeente. Als dit is afgerond, zullen de Optoppers binnen 12 weken de definitieve aanvraag doen. Alles tekeningen zijn dan gereed en kunnen ter beoordeling naar de gemeente.
-
Hoe lang duurt het vergunningsproces?
De gemeente heeft 12 weken om de aanvraag te behandelen. Het totaal zal daarmee op 6 maanden in beslag nemen.
-
Hoe lang na het afgeven van de vergunning wordt er begonnen op locatie?
4 maanden na het verkrijgen van de bouwvergunning wordt er op locatie begonnen met de bouw.
-
Hoe wordt omgegaan met parkeerbeleid?
De architect gaat in overleg met parkeerbeheer van de gemeente om te zien welke mogelijkheden er zijn. Zo wordt er gezocht naar een passende oplossing.
-
Krijgen de nieuwe woningen bergingen?
De architect zal bestuderen of en hoe dit mogelijk is om te realiseren. Elk gebouw is anders en elk gebouw vraagt om andere oplossingen.
-